Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021 - 2023 - Priorytet 3.1 i 3.2. w Publicznej Szkole Podstawowej w Bidzinach
Nasza szkoła zakończyła realizację programu ministerialnego na 2022 rok w ramach Priorytetu 3 "Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025". Dyrektorzy placówek wychowania przedszkolnego, szkół i bibliotek pedagogicznych składali do 31 października wnioski do organów prowadzących. Organy prowadzące miały składać wnioski do wojewodów do 20 listopada. Program ten miał na celu rozwój zainteresowań czytelniczych uczniów i wzbogacenie zbiorów biblioteki szkolnej. Zostały złożone dwa wnioski, jeden dla szkoły podstawowej dla klas I - VIII, a drugi dla oddziałów przedszkolnych.
Całkowity koszt programu dla interwencji 3.1 i 3.2 wyniósł 8 297,21 zł. Kwota przyznanego wsparcia finansowego to 4000,00 zł szkoła podstawowa i 2500,00 zł odziały przedszkolne. Razem kwota dofinansowania wyniosła 6500,00 zł. Wkład własny dla szkoły to 1107,10 zł, dla oddziałów przedszkolnych – 690,11zł. Za pozyskane fundusze zakupiono 315 książek o różnej tematyce.
W ramach tego projektu przeprowadzono następujące działania promujące czytelnictwo wśród uczniów naszej szkoły:
- Przeprowadzenie rozmów wśród uczniów, nauczycieli, rodziców na temat: "Jakie są potrzeby biblioteki szkolnej". Propozycje zbierane były od maja do czerwca. Od września przygotowano listę książek do zakupu. W celu dokonania jak najlepszego zakupu książek przeglądano witryny Fundacji ABCXXI- Cała Polska Czyta Dzieciom. Analizowano portale internetowe poświęcone książkom dla dzieci i młodzieży, śledzono nowości wydawnicze.
- Od października rozpoczęły się zakupy 315 egzemplarzy książek, w tym lektury szkolne, bajki, baśnie, literatura popularnonaukowa i historyczna. Uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych - zakupiono książki z dużą czcionką, łatwe w czytaniu - bez dwuznaków, książki dotyczące niepełnosprawności, poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym, książki z płytami do słuchania oraz z ćwiczeniami logopedycznymi. Zakupiono również część wyposażenia biblioteki tj. krzesełka, stoliki, biurko.
- W każdej z zakupionych książek widnieje informacja: "Zakupiono ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa".
- Kolejnym etapem było wyeksponowanie nowości. W bibliotece szkolnej wydzielono regały z zakupionymi książkami. Podzielono nowości na odpowiednie działy: literatura piękna, młodzieżowa, dziecięca, popularnonaukowa, które miały ułatwić uczniom poszukiwania interesujących pozycji książkowych;
- Systematycznie wykonywano gazetki związane z "Nowościami wydawniczymi", na których umieszczono krótkie recenzje zakupionych książek. – W ciągu roku szkolnego przygotowywano gazetki tematyczne:
- "Co warto czytać", "Polskie symbole narodowe", "Książka w różnych dziedzinach życia", "Nasza twórczość literacka", "Dzień Nauczyciela w poezji", "Dzień Książki", "Dzień Książki Dziecięcej", "Dziecko w literaturze", "Książka moim przyjacielem". Pracę biblioteki dostosowano do potrzeb uczniów, korzystających z wypożyczeń.
- Nawiązano współpracę z nauczycielami w celu realizacji projektów czytelniczych. Programem objętych zostało 147 uczniów z 11 oddziałów. Uczniowie realizowali różne przedsięwzięcia i uczestniczyli w akcjach promujących czytelnictwo.
- Kontynuowano rozpoczętą akcję fundacji "Cała Polska Czyta Dzieciom". W trakcie zebrań z rodzicami w klasach I-III i oddziałach przedszkolnych wychowawcy, przedstawili informacje na temat wartości czytania dzieciom książek. W klasach IV - VIII wychowawcy przeprowadzili prelekcję pt. "Dlaczego warto czytać?" omawiającą wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży.
- Kontynuowano współpracę z innymi bibliotekami: Biblioteką Pedagogiczną z Opatowa, która przeprowadziła zajęcia warsztatowe na temat: "Sztuka orgiami" oraz Gminą Biblioteką w Wojciechowicach Filia w Bidzinach, która cyklicznie przeprowadzała zajęcia biblioteczne w oddziałach przedszkolnych i w klasach I - VIII.
Uczniowie mogli dowiedzieć się jak zapisać się do biblioteki, jak z niej korzystać i jakie książki wypożyczać. Biblioteka brała udział w akcji Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania oraz Narodowego Czytania 2022.
W ramach tego projektu przeprowadzono następujące działania promujące czytelnictwo wśród dzieci i uczniów naszej szkoły:
- Międzynarodowy Dzień Książki dla dzieci 2022;
- I Międzyszkolny Konkurs Inscenizacji Teatralnych;
- Dzień Ziemi;
- Finał XXXI Wojewódzkiego Konkursu Recytatorskiego im. Wandy Łyczkowskiej – "Zajrzyj i wyrecytuj… Grzegorz Kasdepke";
- Inscenizacja "Legendy o warszawskim Bazyliszku";
- "Wiosna, wiosna, wiosna ach to ty";
- "Światowy Dzień Wody";
- Wyjazd do Domu Kultury w Opatowie na przedstawienie teatralne pt.: "Szkatułka krasnala Chichotka";
- Wyjazd się do Ożarowa, do Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury na przedstawienie teatralne pt.: "Piotruś Pan";
- wyjazd do Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Ożarowie na spektakl teatralny pt.: "Hobbit, czyli podróż w nieznane";
- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego;
- Udział w konkursie ekologicznym organizowanym przez Gminę Wojciechowice oraz firmę Remondis dotyczącym segregacji odpadów - w wierszu, rymowance, piosence, filmie lub sloganie reklamowym pt. "Ekonakręceni";
- W ciągu roku szkolnego na lekcjach języka polskiego omawiane były różne lektury. Na zajęciach wykorzystano ciekawą formę pracy z lekturą - plakat. Lekturami szkolnymi, które dostały nowe życie na plakatach, były: "W pustyni i w puszczy", "Mikołajek i inne chłopaki" oraz "Mały Książę". Uczniowie z klasy IV, VI i VII na lekcjach języka polskiego wykonywali w kilkuosobowych grupach plansze reklamowe tych utworów literackich;
- W grudniu grupy przedszkolne: Tropiciele, Smerfy i Krasnale oraz klasy I-III wcielały się w rolę literackich bohaterów;
- Co roku uroczyście obchodzona jest rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę. Z tej okazji uczniowie klas I-VIII przygotowują montaż słowno – muzyczny wykorzystując literaturę tematyczną oraz biorą udział w specjalnym dyktandzie online przygotowanym przez członków Fundacji Języka Polskiego;
- W czerwcu uczniowie klas starszych wzięli udział w wycieczce do Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie, by zapoznać się z twórczością autora trenów;
- "Międzynarodowy Dzień Kropki" dzieci poznały twórczość Petera H. Reynoldsa pisarza i ilustratora książek na podstawie opowiastki pt. "Kropka";
- III Międzynarodowa edycja VII Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie czytających na przerwie – "Przerwa na czytanie";
- Udział w spektaklu teatralnym TVP na żywo "Noniek czyli jak zrozumieć swoje emocje i odzyskać dobry humor?";
- "Lasy to skarby naszej planety" - przedstawienie teatralne grupy przedszkolnej;
- X Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe "Po polsku o historii" - etap wojewódzki;
- Wyjazd na spektakl teatralny pt. "O wesołym Sindbadzie żeglarzu" do Ożarowa;
- "Świąteczny cud" – mikołajkowy wyjazd klas IV - VIII do kina Helios w Stalowej Woli;
- "Uwolnić Poly" - mikołajkowy wyjazd klasy III do kina Etiuda w Ostrowcu Św;
- Zajęcia otwarte dla rodziców w kl. III - "Mikołaj z włóczki" – poznanie historii św. Mikołaja
- "Leć kolędo w świat, niech cię niesie wiatr! Leć kolędo do ludzi, by w nich radość obudzić" - jasełka w naszej szkole montaż słowno – muzyczny;
- Narodowe Czytanie – czytanie "Ballad i romansów" A. Mickiewicza celem akcji było propagowanie polskiej literatury;
- Lekcje biblioteczne w oddziałach przedszkolnych oraz edukacji wczesnoszkolnej mające na celu poznanie pracy bibliotekarza, księgozbioru oraz zapoznanie uczniów z biblioteką;
- "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom" - w ramach realizacji upowszechniania czytelnictwa i rozwijania kompetencji czytelniczych, czytanie bajek przez uczniów klas starszych grupie przedszkolnej;
- "Mały Miś w świecie literatury" poznanie postaci misia w różnych utworach literackich - rozwijanie i promocja czytelnictwa;
- "Dzień Kubusia Puchatka" – poznanie bohaterów książki "Kubuś Puchatek", kolorowanie postaci Puchatka, wystawka prac - promocja czytelnictwa wśród dzieci;
- Konkursy plastyczne na temat "Ulubiona postać z bajki", ilustracja i zakładka do książki, "Lektura na plakacie";
- Coroczny udział w akcji "Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania";
- Prowadzono lekcje biblioteczne, na których promowano zakupioną w ramach NPRC literaturę i zachęcano do korzystania z biblioteki szkolnej;
- "Dzień Postaci z Bajek" - grupy przedszkolne zaprezentowały postacie z rożnych przeczytanych bajek i baśni;
- Ślubowanie klasy pierwszej- wykorzystanie poezji, montaż słowno – muzyczny;
- Witajcie w naszej bajce! (Nie)zwykła lekcja kleksografii w klasie IV na podstawie książki "Akademia Pana Kleksa" J. Brzechwy;
- Konkurs recytatorski "Poezja Brzechwy i Tuwima";
- Spotkanie on-line z autorem książek dla dzieci i młodzieży z G. Kasdepke;
- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego;
- Konkurs międzyszkolny "Łamańce językowe wierszyki łamiące języki".
- Czytanie przez nauczyciela opowiadań związanych z różnymi zachowaniami dzieci i dorosłych "Nie jestem sam, ja książkę mam!" - rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, wspomaganie rozwoju emocjonalnego i moralnego dzieci oraz kształtowanie postaw dziecka. "Książki, nie bywają w złym humorze" - zapobieganie uzależnieniom od telewizji i komputerów;
- prowadzenie przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej "Zeszytów lektur".
Wymienione działania oraz wzbogacenie biblioteki w ciekawe książki spowodowało zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, poczytnych autorów, nagradzane w konkursach literackich. Doposażony księgozbiór i wyposażenie biblioteki pozwala uczniom miło spędzać czas, dostarcza radosnych emocji, rozbudza zainteresowania, daje możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, działaniach na rzecz promowania czytelnictwa. Wzrosła liczba uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń. Program otworzył możliwości do nowych, ciekawych działań w bibliotece i w szkole.
Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w realizację tego programu i zapraszamy do biblioteki.